Sommige boeken schrijven hun eigen recensie en het vergt de nodige weerspannigheid om vervolgens niet in die pas te lopen, niet bedwelmd te raken door dat dit het dan moet zijn, literatuur. Bij de feiten, misschien: net als ‘De avond is ongemak’ speelt ‘Mijn lieve gunsteling’ in een mi lieu van vee en boeren die onder Gods oog een ruw omrand leven leiden. Wie wil dit creatuur, dat liefde wil maar ook wil spelen, dat bij niemand hoort maar alles lijkt te weten, dat kan schrijven en fantaseren als geen ander, níet vasthouden, koesteren en tegelijkertijd laten fladderen? De ik-figuur in Mijn lieve gunsteling, Kurt, is dierenarts en genoemd naar Kurt Cobain. Mijn lieve gunsteling ***** Als een speer is Marieke Lucas Rijneveld omhooggeschoten in de literaire wereld. recensie: Marieke Lucas Rijneveld - Mijn lieve gunsteling maandag 14 december 2020 / 0 Reacties door: Maartje Amelink 4 Sterren In Mijn lieve gunsteling (2020), de nieuwe roman van Marieke Lucas Rijneveld, begeert een negenenveertigjarige veearts een veertienjarig kind. uit Ze maakt de grote verwachtingen waar. ‘Mijn lieve gunsteling’ is een hartverscheurend verhaal over verlies, verboden liefde, eenzaamheid en identiteit. Het boek is de literaire vertolking van een milieu dat op zo’n meisje traumatiserend inwerkt als ze zich laat verleiden door een bobo van een veearts, die op haar vaders boerderij naar de koeien komt kijken en ze eventueel behandelt en dan dat nog onervaren fantasierijke en gevoelige kind tegenkomt. Door zijn obsessieve blik krijgen we een schitterend licht op dit wezentje, op haar kleine tongetje dat af en toe naar buiten komt en zelfs het topje van haar neus kan raken, op haar smalle lichaam met de opvallend brede schouders waarvan ze zelf denkt dat er vleugels groeien, op haar springerige stappen in de kaplaarzen, haar kristallen stemmetje dat overal bovenuit tinkelt of juist er angstwekkend het zwijgen toe doet, het strikje op haar onschuldige onderbroekje dan wel het boven de broekband uitkieken van de veel te opzichtige string (door hem aan haar gegeven), het uitblijven van haar borsten, haar verlangen naar een ‘jongensgewei’, haar oor voor popliedjes, haar voorkeur voor groene gummibeertjes en salmiakpoeder, en vooral haar niet-aflatend levendige en fantasievolle geest die alles om haar heen van een nieuwe betekenis voorziet en die zichzelf eerder in een ridder, een vogel of een kikker dan in een prinses ziet veranderen. Dit is geen wartaal maar vaktaal van een veearts, herkennen we later. Recensie Marieke Lucas Rijnveld heeft zich als romancier enorm ontwikkeld, blijkt uit de nieuwe roman van de jonge schrijver. Aanvankelijk moest ik, hoe anders van taal dan ook, aan Mijn meneer van Ted van Lieshout denken. Het verhaal van de veearts en zijn ‘uitverkorene’, de dochter van een veehouder, die tijdens een hete zomer toenadering tot elkaar zoeken. De andere protagonist is de gunsteling uit de titel, een jong meisje dat zich in de warme belangstelling van Kurt mag verheugen. Mijn lieve gunsteling, de tweede roman van Marieke Lucas Rijneveld, werd mij door Sinterklaas bezorgd. Wie dit boek gelezen heeft, zal in Mijn lieve gunsteling veel herkenning vinden. ‘Mijn lieve gunsteling’ is daarmee een meer dan waardige In Mijn lieve gunsteling (●●●●●) klinkt een stem van internationale allure. [Recensie] De nieuwe roman van Marieke Lucas Rijneveld, Mijn lieve gunsteling begint na de opdracht ‘voor jou’ met het motto: ‘Ken me dan maar, weet wie ik ben en doe maar.’. Voor mij niet zo bijzonder als voor blijkbaar vele anderen. In deze recensie deel ik mijn lezerservaring met je over het boek Mijn lieve gunsteling. In het eerste hoofdstuk van Mijn lieve gunsteling, de … In Mijn lieve gunsteling, haar nieuwe roman, zitten veel herkenningspunten in met De avond is ongemak. Mijn ITA Contact en nl en nl Ontdek het programma cart Menu Sluiten Ontdek het programma Ontdek het programma, bijv. Bewonderenswaardig beschreven in bizar gevarieerde taal, dat ook. Marieke Lucas Rijneveld manipuleert de lezer in Mijn lieve gunsteling met haar stijl en vertelstrategie. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. - Marieke Lucas Rijneveld, Mijn lieve gunsteling, Atlas Contact - Lize Spit, Ik ben er niet, Das Mag - Ernst Timmer, Magma , Prometheus - Sien Volders, Oogst, Hollands Diep … Toch staat hij daar en kan niet anders: de geest was gewillig maar het vlees te week. Mijn lieve gunsteling Er komt weer geen normaal mens in voor [Recensie] Great expectations, om met Dickens te spreken, hangen in de lucht. De verlustiging ligt op de loer, de sensatie en de geilheid, net als de slachtofferporno, het instant-drama, de heter dan hete soep, de intrinsieke gewichtigheid, het vals spelen, want hé, we hebben het over het onuitsprekelijke, het niet te overtroevene. #1 NEW YORK TIMES BESTSELLER • The thrilling history of the Targaryens comes to life in this masterly work, the inspiration for HBO’s upcoming Game of Thrones prequel series House of the Dragon “The thrill of Fire & Blood is the thrill of all Martin’s fantasy work: familiar myths debunked, the whole trope table flipped. – Dat lot trof Rijneveld gelukkig niet. Het verhaal van de veearts en zijn ‘uitverkorene’, de dochter van een boer. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Invullen kan tot en met 26 november. En Proust, maar dat is dan weer die 49-jarige veearts, die het klaarspeelt om zich hierop af te trekken. RECENSIE. De vorm van het boek doet me aan ontoegankelijke expressionistische schilderijen denken. Natuurlijk, haar register lijkt eindeloos oprekbaar, haar taal is vindingrijk en vernieuwend, haar zinnen dartelen en springen als veulens die net op eigen benen staan, haar observaties van dieren zijn ontroerend (nooit beseft dat varkens met hun gebrek of juist teveel aan nek niet omhoog kunnen kijken, en dat precies dát ze behalve lief ook zo beklagenswaardig maakt), haar inzet van bijbelfrases in combinatie met al die details van wat er groeit en bloeit rond de boerderij creëren een gedroomde biotoop, en niets van dit alles is ‘normaal’, alles ervan is exceptioneel, ik zie het, ik zie het, ik kan het niet niet zien en misschien is dat het ook wel wat me doet steigeren als een paard dat niet gezadeld wil worden. Dat is ook nog iets: Rijneveld lijkt zelf een beetje verliefd geworden op haar eigen mythologie, in ieder geval op het nimfijntje dat ze heeft gecreëerd, het jongensmeisje dat ook steeds meer haar eigen schrijverspersona is geworden, gevuld met liefheid maar ook ‘zo hol als een worstenbroodje van de Hema waar de worst al uit was gesnoept’. Voor de veearts is zij het symbool van puurheid, de jeugd die bij hem allang door de wc gespoeld is; hij wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen vertedering voor haar meisje-zijn en allesverterende lust voor haar bijna vrouw-zijn, ze is zijn minnegodje. Gevestigde namen – … ‘Mijn lieve gunsteling’ van Marieke Lucas Rijneveld: Koeien, Cobain en kindermisbruik *****. Het lijfje, het stemmetje, het tongetje, ze drukken zich tegen de lezer aan, ze doen de pagina’s onontkoombaar aaneen plakken. Het is een beproefde literaire techniek: doorrazen zonder adempauze, dat wil zeggen zonder punten of alinea’s, alsof de verteller op hol geslagen is. In Vallen is als vliegen van Manon Uphoff maakt de verteller haar lezer deelgenoot van schrijfweerzin en bouwt aan haar verhaal als aan de Sagrada Familia, Ted van Lieshout weeft in Mijn meneer een web van wederzijdse betovering en verlangen, A.M. Homes creëerde in The End of Alice een griezelig meelijwekkend monsterlijk mens, een manipulator eerste klas. De wanhoop van de veearts en zijn neergang, de wereldvreemdheid van het meisje en haar opgroeien van meisje tot jonge vrouw, het heeft de juiste accenten op de juiste plekken. De schrijver besluipt haar lezer als het roofdier zijn prooi, cirkelt om haar heen in steeds nauwere kringen, treft haar voorbereidingen, er wordt de lezer een hoogtepunt in het vooruitzicht gesteld, de dag dat het grote hertengewei onthuld gaat worden, het wordt een smoezelig gedoe om de bladzijden om te slaan, ‘je was mijn landkaart en ik wist precies waar ik heen wilde’, oké, vertel het me dan maar wat je gaat uithalen met je lichtgewicht-kameraadje, je minnegodje, give it to me, met al je mooie woorden en ademloze zinnen, maar vergeef het me dat ik een beetje overvoerd raak, om niet te zeggen misselijk. Marieke Lucas Rijneveld grew up in a Reformed farming family in North Brabant (NL) before moving to Utrecht. Jeroen Brouwers (Cliënt E. Busken), Gerda Blees (Wij zijn licht), Simone Atangana Bekono (Confrontaties), Merijn de Boer (De saamhorigheidsgroep), Marieke Lucas Rijneveld (Mijn lieve gunsteling) en Erwin Mortier (De Mijn lieve gunsteling van Marieke Lucas Rijneveld is even meeslepend als gruwelijk. nr. 144 talking about this. Enquête. Foto Merlijn Doomernik. In 2018 debuteerde ze met de roman De avond is ongemak, waarmee ze als eerste Nederlandse auteur ooit in 2020 de International Booker Prize won. Daarbij voedt hij haar met boeken, films, muziek, gedachten, maar ook letterlijk met nieuwe smaken van snoep of drankjes. Tot onvermijdelijke grenzen overschreden worden en daden onomkeerbaar zijn. Het verhaal speelt zich in eenzelfde … In haar absolute opvattingen over liefde en eenzaamheid, contact en verlatenheid, en tegelijkertijd daarin het toelaten van dagelijksheid en naïviteit, las ik de echo van de stem van Connie Palmen zoals die zich manifesteert in haar liefdesromans De vriendschap en I.M., even wijs als tomeloos: ‘Ik houd ook niet van mezelf, maar daarom des te meer van een ander. Rijneveld won eerder met ‘De avond is ongemak’ de International Booker Prize. Net als Uphoff dat deed met sprookjes en mythes smeedt Rijneveld haar eigen literair universum met Harry Potter, Lars von Trier, Bonny Tyler. Dat blijkt de verteller in Mijn lieve gunsteling ook, op hol geslagen, hij heeft iets op te biechten, en dat biechten gaat gelijk op met het opnieuw afdalen in zijn grootste droom tevens nachtmerrie: dat hij, de 49-jarige veearts, getrouwd, vader van twee zonen, verliefd is geworden op een 14-jarig jongensachtig boerenmeisje. Meer nog dan in haar debuut manipuleert Marieke Lucas Rijneveld de lezer met haar stijl en haar vertelstrategie, wat je zou kunnen zien als groei – want wat is een roman anders dan manipulatie van de lezer – maar wat ik geneigd ben te voelen als verlies. Abonnees kunnen artikelen aan hun leeslijst toevoegen. In de tumultueuze relatie van die twee aangetaste mensen komt niemand ongeschonden aan de eindstreep – met die boodschap blijft de lezer hangend in de touwen achter. One of the greatest new voices in Dutch literature, their first poetry collection, Calfskin, was awarded the C. Buddingh’ Prize for best poetry debut in 2015, with newspaper de Volkskrant naming them literary talent of the year. Recensie: Mijn lieve gunsteling door Jaap Goedegebuure, 2 december 2020 ‘Lolita, light of my life, fire of my loins.’ Negen gevleugelde woorden die het begin markeren van Nabokovs befaamde schandaalroman over de verhouding tussen het tienermeisje Dolores en haar bijna veertigjarige stiefvader Humbert Humbert. Mijn lieve gunsteling is geen licht boek, de zware thema’s en expliciete beschrijvingen laten een akelig gevoel achter en het onheil ligt continue op de loer. Marieke Lucas Rijneveld is een van de kanshebbers voor de Librisprijs 2021, met de roman Mijn lieve gunsteling. Mijn lieve gunsteling is geschreven vanuit het perspectief van een veearts. Daarbovenop won de schrijfster in 2020 als eerste, enige en jongste Nederlandse ooit de prestigieuze Bookerprize. Deze man die Kurt genoemd wordt, slingert in bladzijdenlange, koortsachtige erupties zijn gedachten de wereld in. En zij, zij zuigt alles op als een spons. Recensie Mieke: Mijn lieve gunsteling van Marieke Lucas Rijneveld Een veearts en boerendochter willen ontsnappen aan de leemten van het plattelandsleven in een verhaal over verlies, liefde, eenzaamheid en identiteit. De boerderij, de zorg voor de dieren en de gewassen, de emmers, de modder en de inseminaties, ze zijn een decor geworden, een façade, we hebben dubbeldoelkoeien en blaarkoppenkoeien, er zijn slakroppen en preiplanten, er is een graansilo waarvan af gesprongen kan worden, een viaduct waaronder gefoezeld wordt, landelijke duisternis alom, er is mond- en er is klauwzeer. Marja Pruis Recensie door Els van Swol. Maar ergens halverwege de … 46. Ik heb zoveel liefde en tegelijk zoveel haat dat het over de randen van mijn lichaam groeit.’ Alles en iedereen waarvan afscheid genomen moet worden doet evenveel pijn, ook als het gaat om een buitenboordbeugel en de bijbehorende bezoekjes aan de orthodontist, ‘ook al was hij hardhandig en niet eens zo aardig, verlies bleef verlies’. Zijn gunsteling, zijn uitverkorene, is een veertienjarige boerendochter. BOEKRECENSIE Mijn lieve gunsteling Met haar duistere, tomeloze tweede roman laat Marieke Lucas Rijneveld zien hoe sterk fictie kan zijn ★★★★☆ Na De avond is ongemak is de tweede roman van Marieke Lucas Rijneveld opnieuw het verslag van een obsessie. 27/11/2020. Het is een tweestemmige draaikolk van opwinding en bezwering waar je als lezer op z’n best in mee gaat en op z’n slechtst op de rem staat om je af te vragen wat het met de tekst zou doen als er een keer een punt gezet zou worden, een alinea ingelast. Kurt is getormenteerd door zijn moeilijke jeugd en de misstappen die hij daardoor heeft begaan en nog steeds onbedwingbaar begaat. Rijneveld is weer uitstekend op dreef. Maar is het daardoor beter? Laat het ons hier weten: https://lnkd.in/dBRuAUX. verschenen in Productinformatie. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy- en cookieverklaring. Het is daarmee een meer dan waardige opvolger van de debuutroman ‘De avond is ongemak’ waarmee Marieke Lucas Rijneveld als eerste Nederlandse schrijver de International Booker Prize won. Groene.nl gebruikt geen cookies voor advertenties en deelt geen informatie met adverteerders of social media platformen. Meer nog dan in haar debuut. ‘It was a hell of a ride’ appte ik een vriendin na het lezen van Mijn lieve gunsteling.. Gunsteling Het is een beproefde literaire techniek: doorrazen zonder adempauze, dat wil zeggen zonder punten of alinea’s, alsof de verteller op hol geslagen is. Dít is het boek waarmee Marieke Lucas Rijneveld de International Booker Prize had moeten winnen. Ook de invloed van Reve is herkenbaar, lekker vervreemdend en geil, en zelfs ‘It’ van Stephen King helpt mee aan deze stevige robber leesvoer. In één trek, als een razende zonder adempauze, geen alinea's, geen punten, volgen we de obsessie van de 49-jarige veearts voor het meisje. Meer, Nu ik dit zo schrijf voel ik me een negentiende-eeuwse moralist, een criticus die er niet van houdt dat er over erge dingen verhaaltjes worden geschreven met een begin en een eind. Misschien verbeeld ik het me, maar anders dan in De avond is ongemak sluipt er iets gemaniëreerds in het schrijven van Rijneveld, iets berekenends en bedachts, iets wat te maken heeft met effectbejag, het begint gewoon al met die openingszin die te mooi en te raar is om waar te zijn, ‘Lieve gunsteling, ik zeg het je maar meteen: ik had je in dat steilorige hoogseizoen als een zweer met een hoefmes uit de klauwlederhuid moeten verwijderen’, o ja. ‘Mijn lieve gunsteling’ is een hartverscheurend verhaal over verlies, verboden liefde, eenzaamheid en identiteit. Kurt vertelt het verhaal, hij blikt in één lange monoloog terug op de periode dat hij met zijn ‘nimfijn’ de fatsoensgrenzen tussen een jong meisje en een oudere man bruuskeerde, ethisch en seksueel. I have always imagined that Paradise will be a kind of library. De onderwerpen die ze aansnijdt in haar boeken zijn niet alledaags en je moet ervan houden. Dat is de schuld van de voorganger van dit boek De avond is ongemak, dat in 2018 als een stungranaat de tamelijk rimpelloze vijver van de Nederlandse literatuur tsnunamiseerde. Blijft over de literaire behandeling. Rijneveld legt de zoektocht van deze twee in het pikdonker tastenden, vruchteloos op zoek naar zingeving, griezelig beklemmend vast. Het is een beest van een boek geworden, wellustig, gerijpt, pantagruelesk, volvet, overdadig, eruptioneel, pompeus, brak, luxueus, zinderend, weelderig, lucullisch, abundant, overvloedig, orenwassend en steilorig. Dat laatste mooie woord vind je al in de tweede regel: “ik had je in dat steilorige hoogseizoen als een zweer met een hoefmes uit de klauwlederhuid moeten verwijderen, ik had ruimte moeten maken bij de tussenklauwspleet zodat mest en vuil ertussenuit zouden vallen en niemand je kon infecteren, misschien had ik je enkel wat moeten pellen en bijschaven met de slijper, je moeten reinigen en droogwrijven met wat zageling.”. Erik-Jan Hummel. Marja Pruis (1959) heeft heel lang opgesloten gezeten, tot ze een bevrijdend telefoontje kreeg van Martin van Amerongen. Welke boeken van nu moeten jongeren volgens jou zeker lezen. Doorgrond mij en ken mijn hart. Veel dank. Tijdens een hete zomer zoeken ze toenadering tot elkaar omdat ze willen ontsnappen beeld Konstantinos Papamichalopoulos, 11 november 2020 Meeslepend en gruwelijk. [Recensie] Great expectations, om met Dickens te spreken, hangen in de lucht. Na lezing van Mijn lieve gunsteling weet je: zo vóelt liefde. Doorrazen zonder adempauze is behalve een techniek ook een truc, niet voor niets vaak van stal gehaald als er zaken voor het voetlicht worden gebracht waarvan gesuggereerd moet worden dat ze dat licht niet kunnen verdragen, die eigenlijk te erg zouden zijn voor woorden en dus moeten die woorden zich zo buitelend en hamerend en wild opeenvolgen dat ze niet allemaal even goed te volgen zijn, zodat details het zicht ontnemen op de kern en alles straks als in een brij eruit is, als bij een opluchtend potje vomeren. Ook zij is in haar thuissituatie beschadigd en behept met een  ongebruikelijke geestesgesteldheid (ze praat in haar kamer met Hitler en Freud), zodat ze Kurt steeds een stukje verder volgt. En nu ik dit zo schrijf voel ik me een negentiende-eeuwse moralist, een criticus die er niet van houdt dat er over erge dingen verhaaltjes worden geschreven met een begin en een eind, die liever het raadsel vergroot of met rust laat, het onbenoembare eert, en dat onbenoembare zou ook zomaar a whisper of normality kunnen zijn. Het verhaal is aangrijpend en ik wil (nog) niet dat het ophoudt. Ik ben een van die mensen die haar boeken kan waarderen, ondanks dat ik ook soms mijn wenkbrauwen optrek. Recensies. Ik geef het alvast de waardering ‘meesterlijk’ mee. Er zijn schrijvers door minder succes in een writers’ block geschoten. Catalog Home feed NRC Handelsblad : 2021-03-05 Het interview : 35 : C15 Het interview C15 nrc VRIJDAG 5 MAART 2021 Advertenti e Shortlist Libris Literatuur Prijs 2021 Cliënt E. Busken Mijn lieve gunsteling en - NRC Het meisje van de boerderij - mijn lieve gunsteling - wordt in het zelfde vernoemde boek begeerd door de veearts. Uitgeverij Atlas Contact See more of Uitgeverij Atlas Contact on Facebook